اولین کارگاه نقش آفرینی بانوان مسلمان در رسانه های نوین با استفاده از ظرفیت های موجود حوزه های علمیه و در راستای هم افزائی توان مندی ها و استعدادهای بانوان مسلمان ذیل سوگواره بین المللی ملت امام حسین (ع) در محل سالن نمایشگاه دائمی جامعة الزاهرا(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

برنامه این کارگاه سه روزه شامل تمرین حل مسأله در قالب چالش های موضوعی، گروه بندی، پنل های تخصصی آموزشی و کارورزی بوده است.

بانوان شرکت کننده این کارگاه طی ٧٢ساعت در یک جهان شبکه ای شبیه سازی شده  استعدادها و توانمندی های خود را با کمک منتورها شناختند و نقش خود را در جهان شبکه ای انتخاب نمودند و در کنار بانوان دیگر در مسیر تاثیرگذاری جهان شبکه ای ایفای نقش کردند.

در این کارگاه پنل های تخصصی مهارت افزایی ادبیات تخصصی کنشگری ارائه گردید و در یک محیط کارگاهی با راهبری منتورهای شناسایی، هدف گزاری و فعال سازی به رشد و استعداد یابی مشارکت کنندگان در مسیر کنشگری دینی در فضای مجازی پرداختند.

در این کارگاه سه روزه، شرکت کنندگان در ۱۰ گروه ۴ نفره تقسیم شدند و به آغاز فعالیت پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حاجیانی در پنل تخصصی به تبیین موضوع «کنشگری بانوان در جهان شبکه ای» پرداخت و عنوان کرد: ما باید در موقعیت‌های بحرانی، جامعه را مدیریت کنیم، آرامش ذهنی خود را حفظ کرده و به عنوان کنشگر، هدایتگر آحاد جامعه باشیم.

مدیر کل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در بحران اخیر، بسیاری از شخصیت‌های برجسته و مشهور که در فضای رسانه مخاطب داشتند، ایجاد جو رسانه ای و موقعیت بحران باعث شد که واکنش عجولانه ای داشته باشند، بنابراین اولین شرط حضور کنشگرانه در میدان فضای مجازی کنترل هیجان است، برای اینکه فکر کنیم، شرایط را بسنجیم و بعد اقدام و برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه طرح موضوع داغ اولین رکن شایعه در فضای مجازی است، تصریح کرد: در فضای رسانه ای هرجا موضوع داغ دیدید، به آن شک کنید، دومین رکن شایعه، فضای مبهم است، اگر فضا مبهم است و سوالاتی حول موضوع وجود دارد شک کنید. همین مسیر راه حل عبور از فضای شایعه خیز را به ما می‌دهد.

مدرس سواد رسانه و کنشگری سایبری با بیان اینکه امروز ساختار اجتماعی از هرمی به فضای مسطح تغییر کرده است، تصریح کرد: ما خرده شبکه‌هایی در فضای مجازی داریم که باید برای آنها فکر اساسی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجیانی با بیان اینکه ما نقش‌های مختلفی در فضای نقش آفرینی فرهنگی کنشگران داریم، به معرفی این نقش ها از جمله تولیدگر، توزیع گر، فناور، تعامل گر، متفکر، مرجع پاسخ، پیشران، سفیر، کاربر پویا و نیروی ویژه پرداخت.

وی در پایان یادآور شد: در پایان این کارگاه، قوی ترین فرد را معرفی نمی کنیم، بلکه فردی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند کامل ترین خود در این سه روز باشد، به این معنا که اگر در سطح پایین قرار دارد، رشد کند و بهترین فرد گروه شود و بیشترین کمک را بدهد.

در نخستین روز این کارگاه، شرکت کنندگان پس از هدفگذاری، وارد محیطی شبیه سازی شده از فعالیت شبکه‌ای شدند و در طی روز با چالش های پیدا و نهان روبرو شده و با کمک اساتید و همیاران از این چالش ها عبور کردند.

 

گروه‌های شرکت‌کننده طی این سه روز، بر اساس بوم هدفگذاری که شامل موضوع، عنوان، هدفگذاری، نوع مخاطب و غیره بود، به فعالیت رسانه ای و تولید محصول در فضای مجازی پرداختند.

در سومین روز کارگاه، آثار شرکت کنندگان توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و مراسم اختتامیه در نوبت عصر با معرفی و تجلیل سه گروه برتر کارگاه برگزار شد.

در مراسم اختتامیه،مسعود معینی پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به اشاره به اغتشاشات اخیر و تأثیر دشمن بر جوانان، نوجوانان و زنان جامعه ما در فضای مجازی، بر لزوم تربیت نیروهای رسانه ای و ایجاد کنش های رسانه ای مناسب دراین فضا تأکید کرد.

همچنین ارزیابان و داوران آثار به بیان نظرات خود پیرامون این کارگاه و آثار خلق شده توسط شرکت کنندگان پرداختند.

در این مراسم، خانم‌ها عارف زاده، مسقطیان، پور عباس، شامیری که به موضوع طنز و خنده حلال پرداخته بودند، به عنوان اولین گروه برگزیده این کارگاه معرفی و تجلیل شدند.

خانم‌ها ملاشفیع، طیبی، شکاری و نصرتی با تولید کلیپی با عنوان «پدران بدانند» دومین گروه برگزیده بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

خانم‌ها سبزی، صابری و صفری نیز با تولید عکس نوشته، کلیپ و پادکست و با موضوع «مثل الماس» سومین گروه برگزیده بودند که تجلیل شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *