اختتامیه دومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین علیه السلام شامگاه سه شنبه 21 شهریور 1402 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و شخصیت های هنری و رسانه ای کشور در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار گردید.

در این مراسم بیانیه هئیت داوران توسط داور بخش متون ادبی – و رییس مرکز آفرینش های آستان قدس رضوی جناب آقای امیرمهدی حکیمی قرائت شد که متن آن بدین شرح است:

به نام خدا

بیانیه هیئت داوران دومین سوگواره بین­ المللی ملت امام حسین (ع)

در درازنای تاریخ هنر همواره رساترین، ژرف­ترین و پربسامدترین زبان نشر و گسترش اندیشه­ ها، باورها و ارزش­ها بوده است. ملت­ها و جامعه­ های گوناگون به فراخور زیست­ بوم، تاریخ، دانش و در یک کلام هویت خویش کوشیده ­اند تا خود را در پرتو آفرینش­ های هنری جلوه­ گر سازند.

بازخوانی دوباره تاریخ نشان می­دهد که در هر دوره و زمان ه­ای و با هر تفکر و اعتقادی، ملت ­ها کوشیده­ اند جوهر مرکزی و بنیادین خویش را با یاری گرفتن از هنرمندان زمانه خویش ماندگار و جاودان سازند. چه آن که اگر این جوهره مرکزی برای ملت­ ها حفظ نگردد و نسل به نسل منتقل نشود، حیات آن­ها را به خطر خواهد انداخت.

این گونه است که نسبت و تعامل دین و هنر، پیوسته ارتباطی تنگاتنگ، دامنه­ دار و جدایی ­ناپذیر بوده است. مرور تاریخ هنر به خوبی نشانگر آن است که درخشان­ ترین روزگار هنر همان روزگاری است که زبان نشر و گسترش آموزه­ های دینی بوده است. هنر با دل انسان­ها سر و کار دارد و احساسات ایشان را درگیر می سازد و مهر و دلبستگی مخاطب را جست­وجو می­کند. آشکار است پیامی که در چنین بستری منتقل شود ذهن و روح مخاطب را هدف گرفته و درون او خواهد نشست.

در فرهنگ سترگ اسلامی نیز همواره هنر و هنرمندان جایگاهی ویژه و بلند داشته و دارند. صله ­های مشهور ائمه معصومین (س) به شاعران که هنرمندان مهم روزگار خویش بودند، نمونه ­ای مهم از توجه و نگاه ویژه پیشوایان و بزرگان دینی به هنر بوده است. رفتار حضرت رضا (ع) با دعبل خزائی، تفقد امام باقر (ع) به کمیت بن زید اسدی، بزرگداشت فرزدق توسط امام سجاد (ع) و مواردی از این دست نشان از نقش مهم هنر در فرهنگ اسلامی دارد. همین نگاه ممتاز و بی­ بدیل موجب گشته که هنر مؤلف ه­ای بی­ همتا درشکل­گیری و ساخت تمدن بزرگ اسلامی باشد.

هنر و هنرمند مسلمان همواره در جست­وجوی جلوه ­­گر ساختن ارزش­ های بنیادین دین درساخت عمومی بوده است. توجه به بزنگاه­ های تاریخ اسلام و به ویژه فرهنگ شیعه به شکلی طبیعی موضوع مهم آثار هنرمندان بوده است.

بی­شک واقعه عاشورا جاودان­ترین رخداد فرهنگ تشیع است که ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیست انسان معاصر مسلمان را جهت­ می ­بخشد. گستردگی و ژرفای این واقعه به قدری است که هزاران هزار اثر در طول سال­ ها و در قالب­ های گوناگون هنری خلق و ماندگار شده است. کمتر هنرمند ایرانی را می­توان یافت که هنر خویش را محملی برای عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) قرار نداده باشد.  میراث امروز هنرمندان این مرز و بوم وظیفه ­ای مهم در به اشتراک گذاشتن و زنده نگاه داشتن مصیبت عظیم کربلا و حفظ و ماندگاری پیام محوری عاشورا است.

از دیگر سوی در سایه توسعه فناورانه جهان معاصر و شکل گرفتن جهانی جدید به نام فضا یا جهان مجازی، هنر عرصه­ ای جدید برای جلوه­ گر ساختن خویش یافته است. امروز هنرمندان در مسیری جدید به دنبال خلق آثاری هستند که امکان حضور، نشر و اثربخشی در بسترهای گوناگون و نوپدید فضای مجازی را داشته باشند.

شاعر، نقاش، نویسنده، داستان­ نویس، گرافیست، خبرنگار و دیگران همه بر این می­کوشند تا آفریده­ های هنری خویش در تعظیم شعائر حسینی (ع) را با توجه به ظرف نشر مجازی تنظیم نمایند.

هنرمند امروز موظف است تا با توجه به تغییر بستر مصرف مردم، در خلق و آفرینش آثار خویش متناسب با ویژگی­ های فضای مجازی بازنگری نماید.

. مبلغان و مروجان معارف دینی به ویژه آموزه ­های حسینی امروز و به تناسب دگرگونی­ های جهان باید پیام خویش را در قالب هنر و در بستر فضاهای ارتباطی کنونی بازآرایی و تولید نمایند.

سوگواره ملت امام حسین (ع) که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می­شود، گامی است در جهت حمایت از این رویکرد بنیادین اما فراموش شده. این سوگواره می­کوشد تا ضمن پوشش همه قالب­ های هنری گوناگون و پیوند آن­ها با اقتضائات فضای مجازی با محوریت موضوعی فرهنگ عاشورا زمینه شناسایی استعدادهای جدید، حمایت از هنرمندان فعال و نشر گسترده آثار در این زمینه را فراهم آورد.

استقبال گسترده مخاطبان از نقاط گوناگون ایران ­زمین و رغبت مسلمانان علاقه­ مند فرهنگ حسینی از جای­ جای جهان اسلام نشان در رشته ­های گوناگون نشان از اهمیت مسیر پیش رو دارد.

مجموعه هیئت داوران بخش­ های گوناگون دومین سوگواره بین ­المللی امام حسین ضمن سپاس از همه شرکت­ کنندگان نکاتی را برای بهبود و ارتقای آرمان این سوگواره در دوره ­های بعدی برای شرکت ­کنندگان و برگزارکنندگان گوشزد می­کند.

اطلاع­ رسانی گسترده ­تر برای مخاطبان علاقه ­مند، توجه به امکان ترکیب هنرهای گوناگون در کنار یکدیگر برای اثربخشی بیشتر، توجه به الزامات تولید و آفرینش هنری متناسب با ظرف فضای مجازی، توجه به بایستگی تعاملی بودن تولیدات هنری ویژه فضای مجازی، شناخت و درک بهتر و دقیق ­تر از مختصات و الزامات فضای مجازی، توجه به عنصر خلاقیت در آفرینش­ های هنری نکاتی است که زمینه بهبود تولیدات هنری در سال­های دیگر را فراهم می­ آورد.

در پایان امید است دست ­اندرکاران این سوگواره، زمینه نشر حرفه­ ای و گسترده آثار دریافتی را فراهم آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *