بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)                      
هیچ‌وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی ماجرای عاشورا را به‌عنوان یک درس، به‌عنوان یک عبرت، به‌عنوان یک پرچم هدایت ازنظر دور بدارد. (1/9/1391)

 

علاقه‌مندان به شرکت در هفتمین سوگواره مجازی اشراق می‌توانند در یک یا چند بخش از بخش‌های شش‌گانه (گرافیک، عکس، کلیپ، متون ادبی، ایده‌های نو، کنشگران عاشورای) سوگواره آثار و فعالیت خود را ثبت نمایند.

موضوع تولید اثر در هفتمین سوگواری مجازی اشراق هرگونه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا؟س؟ است که در این راستا موضوعات زیر نیز پیشنهاد می‌گردد:

 

آیین‌نامه بخش متون ادبی هفتمین سوگواره مجازی اشراق

در مورد اين كار،‌ عقيده‌ام اين است كه در هنر انقلاب و در اين بخش ـ يعني بخش داستان و خاطره و اين چيزها ـ بايد دنبال يك «جَست‌» نو باشيم. (وقتي از گوشه درخت كهنه‌اي يك شاخه جديد بيرون مي‌زند، به تعبير مشهديها، مي‌گوييم: جست.) بايد عرض كنم كه هنر نويسندگي و داستان‌نويسي در انقلاب، بدون اينكه ما خواسته باشيم سرمايه‌گذاري بكنيم، همين الان خودش را نشان داده است. اين، از همان جوششهاي طبيعي است. چون صادق‌ترين جوششها آن است كه بدون درخواست و تقاضا، خود را نشان بدهد.

پري رو، تاب مستوری ندارد                   چو در بندی، سر از روزن برآرد

بله؛ درها همه بسته است (همين كه ايشان مي‌گويند)، امكانات نيست. همين است. درها بسته است. اما سر از روزن بيرون مي‌آورد؛ و ناگهان مي‌بيند كه اين همه نوشته‌هاي خوب، خودش را نشان مي‌دهد.

چه عيبي دارد كه ما هم در بين خودمان، ناگهان قله‌هاي هنري در زمينه نويسندگي پيدا كنيم؟ اگر اين كار بشود، آن وقت ما در دو زمينه، پيشرفت خواهيم كرد: هم در زمينه فيلم پيشرفت مي‌كنيم، هم خود قصه. موضوع قصه واقعاً بسيار مهم است.

من در مورد قصه با موضوع انقلاب اسلامي، احساس كمبود زيادي مي‌كنم. ما نسبت به انقلاب؛ قصه‌هاي كمي داريم،به هر حال، به نظر من كار رمان را بايد خيلي جدي بگيريد. اين جوانان را پيدا كنيد و براي آنان برنامه‌ريزي كنيد.

مقام معظم رهبری در ديدار هيئت اسلامي هنرمندان؛ 2/10/81

با توجه به نگاه و اهمیت نویسندگی ،شعر و ادبیات در بیانات مقام معظم رهبری بخش متن و ادبیات سوگواره اشراق با هدف کادر سازی و تربیت نیروهای انقلابی و جریان سازی در فضای مجازی با استفاده از موضوعات محرم و عاشورا در بخش متن و ادبیات آغاز به کار می کند.

قالب‌های پیشنهادی:

روایی (داستان، خاطره، سفرنامه، زندگی‌نامه، نمایشنامه، فیلم‌نامه، حکایت،دل نوشته و..)

غیر روایی (یادداشت، مقاله، شعر، نامه، خبر، تک‌جمله ،پست متنی،گزارش،تحلیل و…)

 

توضیح برخی قالب ها:

– آیه و روایت‌نوشت: در دو خط توضیحاتی برای بیان و یا فهم  آیه و روایت نگاشته می‌شد.

– برشی از کتاب: محقق بخشی از کتابی را که منبع معتبر و ارزشمندی‌ست با دلیل قابل دفاع( مثلا یا می‌گوید مهم‌ترین بخش است و یا منطبق با مناسبت) گزینش کرده و با ذکر مشخصات به صورت نقل‌قول مستقیم عرضه می‌کند.

– تلخیص کتاب: محقق  صفحاتی از کتاب را که منبع معتبر و ارزشمندی در موضوع موردنظرش‌ست، خوانده و چکیده‌اش را با حفظ قوانین خلاصه‌نویسی ارائه می‌دهد.

توجه: پیشنهاد می‌شود و به ضابطه نزدیک‌تر است که این دو مورد را در معرفی یا نقد کتاب بیاوریم.

– معرفی و نقد کتاب، اپلیکیشن و تمام محصولات رسانه‌ای: نویسنده بعد از آوردن مشخصات اثر و ذکر ویژگی‌ها و اشاره به دلیل توجه و  انتخاب آن، نکات انتقادی و یا امتیازهای اثر را ذکر می‌کند.

– داستانک: نویسنده با کمک عناصر داستان و خلاقیت، به پرورش ایده‌ی خود و خلق جهانی کوچک می‌پردازد تا پیام خود را به مخاطب رسانده و بر او تأثیر بگذارد.

– کوتاه‌نوشت: نویسنده نکته‌ی خود را در چند کلمه و جمله به مخاطب می‌رساند.

این قالب نه داستان است و نه یادداشت اما هم می‌تواند روایی باشد و هم ادبی.

قوانین بخش متون ادبی:

 

 

 

جوایز:

نحوه ثبت‌نام  و ارسال آثار

علاقه‌مندان برای شرکت در بخش گرافیک هفتمین سوگواره مجازی بلاغ تا 28 صفر 1442-25 مهرماه 1399 از طریق سایت سوگواره به نشانی http://soogvareh.com/ با انتخاب گزینه ارسال آثار پس از  ثبت‌نام، اثر خود را ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *