خانم فاطمه حیدری استاد حوزه، پژوهشگر و نویسنده موفق و دبیر بخش متون ادبی هفتمین سوگواره مجازی اشراق در گفت و گو با خبرنگار اشراق گفت: بخش متون ادبی، هر متن و اثر ادبی که تناسب کلی با بستر انتشار در فضای مجازی را داشته باشد، را شامل می شود.
وی تشریح کرد: آثار دریافتی را به دو بخش روایی و غیر روایی تقسیم کرده ایم.
آثار روایی: از قبیل برگی از سفرنامه و خاطره کوتاه ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ای، از پیاده روی اربعین و سفر زیارتی کربلا، مشاهدات، اتفاق ها  و برخورد ها، خاطرات شنیدنی، دلچسب و خوبی که در این مسیر داشته اند را در قالب سفرنامه یا خاطره ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ای با رعایت سلامت قلم در نگارش و تناسب کلی با بستر انتشار در فضای مجازی را به نثر درآورده و برای شرکت در سوگواره ارسال کنند.

داستانک هایی که بیشتر از ۵۰۰ کلمه نباشند هم می تواند در این بخش شرکت کنند.

دبیر بخش متون ادبی ادامه داد: داستان های جالبی که در عزاداری های محرم و صفر روی داده و یا مرتبط با عاشورای حسینی است با موضوع ها و موارد عاشورایی و هم نگاهی دوباره به متون دینی و حوادثی که در کربلا اتفاق افتاد. روضه های کوتاه و هرچه که بتوان آن را در قالب داستان آورد و برای مخاطب جذاب باشد؛ مانند زندگی نامه شهدای کربلا و افرادی که در کربلا حاضر بودند، شخصیت هایی که به امام پیوستند، افرادی که در دستگاه حسینی ساخته و پرداخته شدند می تواند در قالب داستانک قرار بگیرد.

آثار ارسالی علاوه بر داشتن تکنیک های روایی باید مشاهدات و تجربیات مبتنی بر اندیشه داشته باشند.

خانم حیدری در مورد آثار غیر روایی از قبیل نثر ادبی، یادداشت، تحلیل و نقد و دلنوشته توضیح داد و گفت: بیان احساس نسبت به امام حسین و مبتنی بر اندیشه بودن یادداشت ها بسیار اهمیت دارد.
وی از شعرا دعوت کرد تا آثار خود را برای شرکت در سوگواره ارسال کنند. شعر هایی در قالب رباعی، دو بیتی، سه گانه، نیمایی کوتاه، سپید کوتاه و هایکو از جمله آثاری است که می توانید برای ما ارسال کنید.

جمله نگاری با موضوع امام حسین و عاشورا

دبیر متون ادبی سوگواره اشراق با اشاره به جمله نگاری افزود،باید ذهن های خلاق را به نوشتن جمله هایی ادبی کوتاه چند کلمه ای که قابلیت انتشار در فضای مجازی را داشته و خلاقانه باشند دعوت کرد و ادامه داد:
تک جمله هایی مانند جمله «ما رایت الا جمیلا» از حضرت زینب سلام الله علیها و جمله «مادر هر کاری کند بچه ها یاد می گیرند، حتی اگر شهید شود»
این جمله ها را می توان از نگاه تربیتی، الگو برداری، روابط عمومی و روضه خوانی، خلاقیت و قابلیت تکرار و نشر در فضای مجازی بررسی و مطالعه کرد. متن ۵۰۰ کلمه ای را شاید نتوان به خاطر سپرد ولی یک جمله ساعت ها ذهن را درگیر می کند.

هدف ما براه انداختن راه پیمایی عظیم در فضای مجازی است.

وی بیان داشت: موضوع آثار باید با سوگواره تناسب داشته باشد و سلامت قلم و تناسب کلی با بستر انتشار در فضای مجازی را دارا باشد. به همین منظور دوره های آموزش نویسندگی برای علاقه مندان توسط اساتید برتر کشوری بصورت آنلاین برگزار می شود. در پایان سوگواره آثار ارسالی در قالب کتابی با نام احساس واژه ها انتشار خواهد یافت و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. همچنین نویسندگان خلاق برتر به ارگان ها و مراکز مرتبط جهت همکاری معرفی می شوند.

یک پاسخ

  1. سلام
    کارگاه آموزشی برای متون ادبی برگزار میشه؟

    مدیر سایت: کارگاه پنج روزه انجام شد، در روزهای آینده دوره های آفلاینی روی سایت قرار خواهد گرفت. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *