به گزارش اشراق، کارگاه گرافیک و طراحی هنری با رویکرد تولید آثار متناسب با فضای مجازی و به همت اداره کل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید. در این کارگاه که به تدریس مجتبی مجلسی از اساتید رشته گرافیک در حاشیه هفتمین سوگواره مجازی اشراق برگزار شد، به روش ها و تکنیک های خلاقیت در خلق پوستر و نقد آثار شرکت کنندگان پرداخته شد.

مجتبی مجلسی کارگاه را با طرح یک مسئله آغاز و گفت: «گرافیک یک هنر وارداتی است و خواستگاهی دارد. گرافیک وقتی به وجود آمد که اقتصاد دنیا به رشد کرد و نیاز داشت به مخاطب تبلیغاتی را ارائه کند که مصرف کنندگان آن کالا یا خدمات بیشتر شود. گرافیک بر پایه فریب و اغراق بنا شده است و اغلب جذابیت آن بر همین اساس است. پس نمی توان با جذابیت های اغراق آمیز و غیر واقعی برای عاشوراء پوستر طراحی کرد»

وی بر مبنای گفتار و تفکر سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی این اندیشه را که هنر و گرافیک ظرف است و می توان هر مظروفی را در آن جای داد، مردود دانست و افزود :«سید مرتضی آوینی در آثارش این تفکر را منشأ همه مشکلات می داند و نهیب می زند که با این تفکر به هیچ جا نمی رسید؛ چون این تفکر از ریشه منحط است. برای این منظور مثال شهید آوینی فیلم سینمایی دیده بان حاتمی کیاست که در عین جذابیت هیچ یک از مولفه های روز سینما مثل برهنگی یا مثلث عشقی در آن موجود نیست. پس استفاده از همه ظرفیت های بصری یک هنر لزوما درست نیست.»

مجلسی در ادامه انواع قالب های هنری گرافیکی و روش ها و تکنیک های خلاقیت را بر شمرد و گفت: «یکی از رایج ترین پوسترهای امروز در فضای مجازی پوستر متحرک یا همان موشن است که در تبلیغ برخی فیلم های سینمایی هم به کار می­روند. لذا یکی از انواع خلاقیت، عدم ایستایی در اثر گرافیکی می­تواند باشد.»

بعد از برگزاری این کارگاه، فعالان هنری فضای مجازی آثار خود را متناسب با اندوخته هایشان از این کلاس، برای استاد ارسال کردند تا مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

لازم به ذکر است دبیرخانه هفتمین سوگواره مجازی اشراق از آثار تولید شده در کارگاه ها حمایت مادی و معنوی خواهد نمود و شرکت کنندگان می توانند آثار خود را در بخش رقابتی سوگواره ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *