بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)                      
هیچ‌وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی ماجرای عاشورا را به‌عنوان یک درس، به‌عنوان یک عبرت، به‌عنوان یک پرچم هدایت ازنظر دور بدارد. (1/9/1391)

 

علاقه‌مندان به شرکت در هفتمین سوگواره مجازی اشراق می‌توانند در یک یا چند بخش از بخش‌های شش‌گانه (گرافیک، عکس، کلیپ، متون ادبی، ایده‌های نو، کنشگران عاشورای) سوگواره آثار و فعالیت خود را ثبت نمایند.

موضوع تولید اثر در هفتمین سوگواری مجازی اشراق هرگونه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا؟س؟ است که در این راستا موضوعات زیر نیز پیشنهاد می‌گردد:

 

آیین‌نامه بخش عکس و کلیپ هفتمین سوگواره مجازی اشراق

این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می دارد . موسمی از سال که حرارتی در قلوب می افکند  ، آهنگی از بیداری در هر معبری می نوازد و شوری در فضا آکنده می کند که ضبط آن اذهانی آگاه و دستانی فنان می طلبد تا دوامش را بر جریده عالم ثبت نماید . سوگواره عاشورایی اشراق محملی است برای به رخ کشیدن قطره ای از این بی کران شور و شعور بر دیگر جلوات ناپایدار هستی . در سالی که عارضه ای منحوس مانع از گردهمایی هایمان به شیوه مالوف شده ، بر آن شدیم ، با دعوت ، تنظیم و نشر آثار گذشته و حال هنرمندان و هنر دوستان آزاده ایران و جهان در قاب تصویر ، به وسع خویش خیمه ای کنار دیگر خیام و مواکب برافرازیم و پذیرای دیدگان و اندیشه خیل عزاداران حسینی شویم .

سوگواره عاشورایی اشراق در امتداد رویدادهای  فرهنگی ، تبلیغی و هنری هر ساله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، به همت معاونت هنر، رسانه  و فضای مجازی در چند محور فرهنگی و هنری  برگزار می شود که در بخش عکس و کلیپ به شرح زیر پذیرای آثار عاشورایی است.

قالب‌های پیشنهادی:

 

قوانین بخش عکس:

قوانین  بخش کلیپ  :

*منظور از کلیپ ، اشاره به کوتاه بودن اثر است که می تواند در قالب های فیلم کوتاه ، تیزر ، نماهنگ ، پادکست و … باشد.

 

شرایط فنی آثار:

معرفی هیئت داوران:

داور عالی  : هادی مقدم دوست

این روزها نام هادی مقدم دوست که می آید بیشتر یاد سریال سرباز می افتیم . مجموعه ای که میهمان سفره های افطارمان در ماه مبارک رمضان گذشته بود و البته طرفداران و منتقدین خاص خودش را داشت . اما آنهایی که او را بهتر می شناسند خاطره تصاویر بدیع سریال ماندگار وضعیت سفید برایشان تداعی می شود و همچنین فیلم سینمایی بی پولی که هادی در آن موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه شد . بعدا مقدم دوست با ساخت فیلم سینمایی سر به مهر سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی را از جشنواره فجرسی و یکم از آن خود کرد. فیلمی که جسورانه و مخلصانه به موضوع نماز می پرداخت . دو سال بعد مقدم دوست با  اپیزودی درفیلم هیهات ارادت خود را به آستان حضرت سید الشهداء و زینب کبری (سلام الله علیهما ) نشان داد . آنهایی که در کارگاه های هادی مقدم دوست شرکت کرده اند و یا تجربه مشورت و همکاری با او را دارند وی را در چند کلمه کوتاه  اینچنین تعبیر می کنند : هنرمندِ هنرشناس ِباسواد ، خوش سخن، صمیمی ، بی تکلف ، متواضع و دوست داشتنی .

مفتخریم در سوگواره عاشورایی اشراق از نگاه کارشناسانه ، هنرمندانه و متعهد این کارگردان خوش قریحه که تصویر را خوب می شناسد ، در انتخاب آثار نهایی بخش عکس و کلیپ یاری بجوییم.

داور کارشناس اول: مسعود عجمی

مسعود عجمی دانشجوی دانشگاه سوره در رشته سینما بود که جادوی دوربین و عکاسی او را به خود جلب و به خبرنگاری و ثبت تصاویر سوق داد. این حرفه موجب آشنایی او با کارگردان های مختلف و شکل گیری همکاری با آنها شد  و رفته رفته از مسعود یک دستیار کارگردان حرفه ای ساخت. عجمی پای ثابت تمام آثار تاریخیی است که محمد رضا ورزی کارگردانی کرده است . بسیاری موفقیت فیلم اخراجی های یک را حضورفنی عجمی در قامت دستیار می دانند که کارگردان کار اولی فیلم را همراهی می کرد. برنامه ریزی ، نویسندگی و حتی بازیگری در فیلمها او را از علاقه اولیه اش یعنی عکاسی دور نساخت و عجمی در همه این آثار دوربین به دست داشت که یکی از خروجی های این تلاش های او گالری عکس هفت پادشاه شد. مسعود عجمی داوری جشنواره عکس وحدت را در کارنامه خود دارد . دوستان مسعود او را یک آدم پویا ، با سواد  و هنرمند می دانند که پای ثابت هیئات  تهران است .

داور کارشناس دوم: حسین نصیری

وقتی از حسین نصیری رزومه خواستیم ، گفت : بنویسید : آشپز هیئت . حسین نصیری سالهاست که مدیریت آشپزخانه هیئت فاطمیون قم را بر عهده دارد اما همه می دانند که او عکاس ، تدوین گر ، کارگردان ، تهیه کننده و مستند ساز است . سالهای بحران عراق و سوریه همیشه یک پای او درعراق بود وطی این سالها فیلم های مستندی تولید و مستنداتی را با دوربینش ثبت کرد. حسین نصیری که دانش آموخته  کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات از دانشکده صدا و سیما است ، نزدیک به دو سال است که در مقام مدیر روابط عمومی شبکه افق فعالیت می کند . میان برنامه افق ایران که عکس و کلیپ های ارسالی مردمی را نمایش می دهد از ابداعات حسین نصیری در تلویزیون است .

نگاه کارشناسانه ، هوشمندانه و متعهد او یاری گر ما در انتخاب بهترین آثار ارسالی به سوگواره عاشورایی اشراق خواهد بود.

دبیر اجرایی بخش عکس و کلیپ :  سید محسن امامیان

سید محسن امامیان کارشناس سمعی و بصری معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی قم ، همراه با تحصیلات حوزوی ، توانست در رشته های سینما و فلسفه هنر تحصیل نماید . وی در دوره عالی فیلمنامه نویسی و پژوهش سینمایی مدرسه اسلامی هنر ، زیر نظر استاد براهیمی ، عکاسی را با مرحوم مسعود میانجی و فیلمسازی را با آقایان مجید شیخ انصاری و مسعود مددی با ساخت فیلم کوتاه تجربه کرد.  تجربه معاونت در دبیری جشنواره فیلم اشراق ، دبیری همایش سینما منجی و دبیری سلسله نشست های جهان فیلم و داوری چندین جشنواره محلی موجب شد تا پذیرای خدمت در سوگواره اشراق گردد .

شما می توانید در تمامی مراحل این سوگواره سوالات و مطالبات خود را از طریق ایشان پی گیری نمایید.

 

جوایز:

نحوه ثبت‌نام  و ارسال آثار

علاقه‌مندان برای شرکت در بخش گرافیک هفتمین سوگواره مجازی بلاغ تا 28 صفر 1442-25 مهرماه 1399 از طریق سایت سوگواره به نشانی http://soogvareh.com/ با انتخاب گزینه ارسال آثار پس از  ثبت‌نام، اثر خود را ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *