حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی مدیركل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صبح امروز سه‌شنبه ۸ شهریورماه در نشست خبری بخش كنشگران مجازی سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) كه در سالن جلسات انتشار سوره مهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم كه در قم مستقر است و در سراسر كشور شعبه دارد، از اوایل دهه ۹۰ كار خود را در حوزه تبلیغ در فضای مجازی آغاز كرده و سرپرستی این دفتر بر عهده حوزویان است.
وی با اشاره به اینكه از سال ۹۳ این دفتر برگزاری سوگواره‌های خود را در سطح حوزویان آغاز كرد، گفت: فراخوان اولیه سوگواره‌های دفتر با عنوان سوگواره مجازی «بلاغ» مخصوص حوزویان فعال در تبلیغ نوین منتشر شد. تبلیغ نوین به معنای فعالیت تبلیغی در فضای مجازی، رسانه‌های تصویری و … است كه این سوگواره حدود ۶ سال در فضای حوزه برگزار شد.

تقدیر از ۵ فعال فضای مجازی در سوگواره سال گذشته “اشراق”
حاجیانی ادامه داد: سوگواره هفتم با تأسیس معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت ملی برگزار شد تا نظرات و تولیدات افراد دیگر نیز در این عرصه‌ها دیده و شنیده شود. عنوان این سوگواره در سال گذشته «اشراق» نامیده شد كه در مجموع بیش از ۵ میلیون پست با رویكرد عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) و تبلیغ در این عرصه منتشر شد كه ۵ هزار پست آن معیارها و ملاك‌های لازم سوگواره را دارا بود و در دبیرخانه به ثبت رسید. در نهایت ۱۴۰ لینك به داوری رسید و هیأت داوران نیز ۵ نفر را به عنوان برگزیده انتخاب كردند.
مدیركل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینكه در سال هشتم برگزاری این سوگواره تحولی جدید را رقم زدیم گفت: تصمیم گرفتیم اگر كار موازی در نهادهای فرهنگی دیگر نیز صورت می‌گیرد، با آنها هم‌افزایی كنیم تا هم در هزینه‌كرد بودجه‌ها صرفه‌جویی شود و هم هر نهادی كار تخصصی خود را انجام دهد. بنابراین با دو سوگواره فعال در این عرصه هم‌افزایی كردیم و سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) را تشكیل دادیم.

هم‌افزایی ۵ نهاد در سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین علیه السلام
وی افزود: در كنار سوگواره «اشراق» كه به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، سوگواره «مهر محرم» مطرح بود كه در حوزه عكاسی و دیگر حوزه‌های رسانه‌ای مرتبط با تصویر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با محوریت اداره كل ارشاد استان سمنان برگزار می‌شد كه ۱۴ دوره از آن نیز برگزار شده بود.

از سوی دیگر سوگواره «بوی سیب» با محوریت رادیو معارف هم برگزار می‌شد كه هر سه این سوگواره‌ها هم‌افزایی كردند تا در قالب سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) فراخوان مشترك دهند.

حاجیانی گفت:‌ مجموعه بسیج رسانه نیز برای تحت پوشش قرار دادن آثار خبرنگاران فعال در این حوزه پای كار آمد و بخش خادمین رسانه را اضافه كرد و در حوزه بین‌الملل نیز شبكه جهانی ولایت پای كار آمده است تا آثاری را در این بخش گردآوری كند تا در مجموع برای برگزاری این سوگواره، ۵ نهاد مشاركت داشته باشند. سه بخش آفرینش ادبی، طراحی و گرافیك و كنشگران عاشورایی با دبیری سوگواره «اشراق»، بخش صوت و پادكست با دبیری سوگواره «بوی سیب» و بخش عكاسی و ویدئو با دبیری سوگواره «مهر محرم» برگزار خواهد شد. تلاش كردیم عناوین این سوگواره‌ها هم حفظ شود تا مخاطبان گذشته آنها از دست نروند.

با هشتگ #ملت_امام_حسین پست منتشر كنید
مدیركل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه در حوزه كنشگران عاشورایی كه سال گذشته اضافه و برگزار شد ،دو بخش فعال خواهند بود گفت: بخش اول مردمی و عمومی است كه برای شركت در آن هر كسی می‌تواند به تولید محتوا در فضای مجازی با هشتگ #ملت_امام_حسین بپردازد كه تمامی این آثار بررسی و واكاوی خواهد شد تا در نهایت كنشگران برتر تقدیر شوند. در بخش تخصصی نیز بنا داریم از افراد فعال و اثرگذار در فضای مجازی كه كنشگر عاشورایی به حساب می‌آیند تقدیر و تشكر كنیم. برای این امر هم افراد می‌توانند فعالیت‌های خود را به دبیرخانه معرفی كنند و هم مردم می‌توانند افراد و صفحات فعال در این حوزه را به دبیرخانه به عنوان مخاطبان معرفی كنند. در نهایت هم فعالان این عرصه و هم معرفی‌كنندگان تجلیل خواهند شد.
حاجیانی افزود: دبیری بخش كنشگران عاشورایی بر عهده مهرناز خسروی و هیأت داوران نیز شامل راحله امینیان و حجج اسلام شهاب مرادی و احسان بی‌آزار تهرانی خواهد بود. تا ۱۵ مهرماه تمامی آثار در این حوزه گردآوری خواهد شد و پس از آن فرآیند، داوری آغاز و در دی ماه نیز ان‌شاءالله مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

تقدیر از ۱۰ كنشگر عاشورایی در دو سطح عمومی و بین‌المللی
مدیركل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه در این عرصه رسالت ما شناسایی فعالان این حوزه،‌ تقویت آنها و معرفی آنها به جامعه رسانه‌ای كشور است گفت: سال اول دبیرخانه مشترك سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) در رادیو معارف مستقر شده است و تمام دبیران اجرایی در این مركز حضور دارند و دبیركل سوگواره امسال نیز مسعود كاویانی مدیر رادیو معارف است. در بخش كنشگران عاشورایی در بخش عمومی ۵ جایزه یك میلیون تومانی، ۵ جایزه سه میلیون تومانی به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

برگزاری میزگرد و نشست‌های تخصصی در خصوص فعالیت عاشورایی در فضای مجازی
در بخش پایانی این نشست نیز مهرناز خسروی دبیر بخش كنشگران عاشورایی اظهار داشت: جدای از بررسی آثار و داوری‌های صورت گرفته در قالب پخش زنده‌هایی با حضور اعضای هیأت داوران و همچنین میزگردهایی به بررسی فعالیت افراد در فضای مجازی در این حوزه‌ها خواهیم پرداخت.
وی افزود: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سوگواره به نشانی www.soogvareh.com آثار مدنظر خود را برای داوری ارسال كنند. متأسفانه در فضای مجازی به خصوص در پلتفرم‌های پرمخاطب مانند اینستاگرام شاهد كمبود مطالب ارزشی در حوزه جبهه انقلاب هستیم كه امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها شاهد رشد تولیدات از این دست باشیم.
براساس این گزارش، فراخوان سوگواره ملت امام حسین(ع) در دو بخش مردمی و تخصصی منتشر شده است. علاقمندان به شركت در بخش مردمی می‌توانند با تولید و انتشار محتوا با هشتگ #ملتـامامـحسین در سوگواره شركت كنند.

بخش‌های حرفه‌ای این پویش نیز عبارتند از:

بخش رسانه‌های تصویری: عكس: تك عكس حرفه‌ای و مجموعه عكس/ فیلم كوتاه ۳ دقیقه: (مستند كوتاه، داستانی كوتاه) و پویانمایی، موشن‌گرافیك و نماهنگ
بخش رسانه‌های مكتوب: شعر، داستان، فیلمنامه
بخش صوتی و رادیویی: پادكست و نغمات آئینی، فیچر و آكاپلا و ایده‌های برتر رادیویی
بخش كنشگران فضای مجازی: فعالان شبكه‌های اجتماعی و پیام رسان ‌ها
بخش طراحی و گرافیك: پوستر، عكس نوشت، اطلاع نگاشت
بخش خادمین رسانه‌های حسینی: خبر، گزارش، مصاحبه
بخش بین‌الملل عربی، انگلیسی و هوسا: در تمامی بخش‌ها

مهلت ارسال آثار ۱۵ مهرماه مصادف با آخر صفر است و افراد برای كسب اطلاعات بیش‌تر و ارسال آثار می‌توانند به نشانی tnoih.ir مراجعه كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *