بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)                      
هیچ‌وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی ماجرای عاشورا را به‌عنوان یک درس، به‌عنوان یک عبرت، به‌عنوان یک پرچم هدایت ازنظر دور بدارد. (1/9/1391)

 

علاقه‌مندان به شرکت در هفتمین سوگواره مجازی اشراق می‌توانند در یک یا چند بخش از بخش‌های شش‌گانه (گرافیک، عکس، کلیپ، متون ادبی، ایده‌های نو، کنشگران عاشورای) سوگواره آثار و فعالیت خود را ثبت نمایند.

موضوع تولید اثر در هفتمین سوگواری مجازی اشراق هرگونه عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا؟س؟ است که در این راستا موضوعات زیر نیز پیشنهاد می‌گردد:

 

آیین‌نامه بخش گرافیک هفتمین سوگواره مجازی اشراق

بخش گرافیک یکی از بخش‌های شش‌گانه سوگواره مجازی اشراق است که رقابت در این بخش شامل قالب‌هایی همچون پوستر، اینفوگرافی، فوتوکامنت و…. بوده که با نگاهی تخصصی به مخاطب خود در فضای مجازی تولیدشده است.

در این بخش استاد عالی گرافیک جناب آقای مسعود نجابتی (مدیرمسئول کانون هنر شیعی) داوری نهایی  آثار گرافیکی را بر عهده ‌دارند.

در مرحله دوم داوری آثار آقای سید مهدی حسینی (خوش‌نویس و گرافیست) و آقای سید محمدرضا میری (رزومه مختصر: مدیرمسئول کانون هنر شیعی) کارشناسان داوری را بر عهده‌دارند.

قالب‌های پیشنهادی:

تصویری است که درون آن‌یک متن دینی کوتاه، مفهومی و متناسب (کمتر از ۵۰ کلمه) قرار دارد. یک فتوکامنت باید به‌گونه‌ای باشد که یک مفهوم دینی را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تصویر و متنی با فونت و رنگ متناسب در ذهن مخاطب بنشاند.

با توجه به اینکه بیشترین دریافت ما از طریق قوه بینایی است، اگر انتقال پیام و مفهوم به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و ماندگاری بالاتری را در ذهن مخاطب خواهد داشت به همین خاطر غالب کاربران فضای مجازی علاقه‌مند چنین محتواها و قالب‌هایی می‌باشند.

تلفیقی است از هنر گرافیک و هنر تبلیغات که به‌صورت کاملاً حرفه‌ای جهت انتقال پیامی خاص در یک نگاه سریع و گذرا، طراحی‌ و خلق‌شده و غالباً برای نصب بر دیوار، آگهی‌نما (بیلبورد) و… در نظر گرفته می‌شود.

تمایز پوستر با عکس نوشته یا فتوکامنت در این است که انتقال پیام به مخاطب در پوستر می‌تواند به‌تنهایی از طریق تصویر یا متن (نقاشی‌خط، نگارگری) باشد. هرچند مطلوب، پوستری است که از متن و تصویری هم‌خوان و مفهومی، هم‌زمان استفاده شود درصورتی‌که عکس نوشته منحصراً به‌صورت استفاده هم‌زمان از عکس و متن هست، تفاوت دیگر این دو در سایز و حجم آن‌ها است. پوستر، ابعادی در حد و اندازه ۵۰×۷۰ سانتی‌متر دارد. با توجه به اینکه پوستر برای چاپ و نصب می‌باشد لازم است از کیفیت بالایی برخوردار باشد و فرمت تصویری آن معمولاً  TIFF، PSD، JPEG   است.

اینفوگرافی، پردازش و نمایش تصویری اطلاعات و محتواهای پیچیده و گسترده به‌صورت ساده و دسته‌بندی‌شده با استفاده از نمودار، نقشه، عکس، متن و… است که به‌سرعت در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. این قالب بهترین شیوه برای انتقال حجم وسیعی از اطلاعات مستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با جذاب‌ترین شکل ممکن برای مخاطب است. اینفوگرافی، در همان ابعاد پوستر، قابل‌ارائه است.  و فرمت رنگ آن RGB  و فرمت تصویری آن معمولاً  JPG، JPEG   می‌باشد.

سایر قالب‌های گرافیکی غیر از موارد فوق نیز از جمله رابط کاربری سایت و نرم افزار و یا اسلاید استوری و قاب پست و … قابل پذیر است.

قوانین بخش گرافیک:

شرایط اولیه پذیرش اثر:

 

 

 شرایط ورود اثر به مرحله دوم و نهایی داوری:

  1. تطابق داشتن اثر با معیارها و ارزش‌های دینی
  2. پرداختن تخصصی به موضوع سوگواره
  3. خلاقیت و نوآوری
  4. روزآمد بودن
  5. جامعیت و تنوع مطالب
  6. بیان فرصت‌ها و تهدیدها با تأکید بر ارائه راهکار
  7. مخاطب محور بودن
  8. استناد به منابع معتبر و رعایت حقوق معنوی
  9. رعایت استانداردهای لازم فنی و گرافیک
  10. تعامل و ارتباط تأثیرگذار با مخاطب

 جوایز:

نحوه ثبت‌نام  و ارسال آثار

علاقه‌مندان برای شرکت در بخش گرافیک هفتمین سوگواره مجازی بلاغ تا 28 صفر 1442-25 مهرماه 1399 از طریق سایت سوگواره به نشانی http://soogvareh.com/ با انتخاب گزینه ارسال آثار پس از  ثبت‌نام، اثر خود را ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *